mandag 12. mai 2008

Tilbake til Veiavangens histoerie.

Hei igjen:

Jeg vil gå tilbake og vise til litt av historien ved Veiavangen ungdomskole som gjentar seg i skolen også idag. Dere vil også forstå at det er en grunn til at vi som foreldre må følge med i skolesystemet.
Jeg leste akkurat siste helgs utgave av Drammens tidende helgebilag, her blir landets kanskje beste reiselivsguru intervjuet, han heter Jens A.Risnees og det kommer frem i intervjuet at han arbeidet i vikariater som lærer i skolesystemet i Drammensdistriktet, jeg kan bekrefte at dette er tilfelle, jeg hadde han selv som klasseforstander i siste halvdel av 7. klasse på Veiavangen.

Tilsynelatende var han en koselig skjeggete lærer, men han var i utgangspunktet ikke mer interessert i oss som elever, enn det harde fakta at han "måtte" ha oss på grunn av at han skulle kunne reise videre i verden, ved slike vikariater tjente han altså til livets opphold når han haiket rundt.
Dessverre ga dette seg utslag i hvordan han behandlet oss som elever, han greide absolutt ikke å styre sitt enorme sinne, helt uten grunn gikk han til angrep på enkelte elever deriblant meg selv.

Jeg vil her forklare en av episodene som kunne medført hans avgang som lærer på denne skolen:
Ca.2-3uker før skoleslutt i 7.klasse skulle vi i 7.klassestrinnet spille fotballkamp mot hverandre klassevis, altså skulle vår klasse spille mot en annen klasse, i kampen skulle læreren til den andre klassen være kampens dommer.
Det ble før kampen bestemt at vi ikke hadde lov til å banne under kampen, dersom vi gjorde det så ble vi direkte utvist, kampen skred frem og enkelte elever ble utvist på grunn av banning som gjerne oppsto da elevene var uenig med dommeravgjørelser, og selvsagt gikk dette mest utover klassen vår da vi syntes dommeren var vel partisk i sin dømming, mot slutten ga han i tillegg bort en straffe til sin egen klasse, de skåret mål og vant kampen.

Alt ville gått bra dersom ikke Jens A. Risnees hadde eksplodert i fult drittsinne, han slang ut at han ikke hadde trodd at det fantes så mange jævlig dårlige fotballspillere i Møndalen(Mjøndalen lå på denne tid i toppen av norsk fotball), selv hadde jeg gjennomført hele kampen uten utvisning, jeg sier som svar på hans klandreverdige uttalelser at jeg ikke forsto at vi hadde så jævlig dårlige dommere i Mjøndalen, Risnees gikk da til angrep på undertegnede, kastet meg i bakken, satte seg med begge ben på mine armer for deretter å slå meg i ansiktet med mange slag, etter en kort stund slapp jeg fri, han ga beskjed om at jeg ikke fikk lov til å sladre, da jeg bekreftet at jeg kom til å gjøre det fikk jeg en lignende behandling en gang til, etter dette greide jeg ikke å styre mitt sinne, på grunn av hans utseende kalte jeg han en fordømt sjeggape, jeg la på sprang og skjønte ikke at jeg raskt skulle bli innhentet, Risnees var nemlig en av landets beste 100m løpere, jeg fikk dermed nok en gjennomgang med samme behandling.

Dette var skremmende og virket også på både andre medelever samt andre tilskuere som meget krenkende, barneskolerektors sønn som tilfeldigvis var på stadion når dette skjedde, ba meg innstedig om at jeg måtte melde fra til rektor ved Veiavangen Johan Drabløs, dersom ikke jeg gjorde dette ville han selv melde fra. I et møte mellom skolens ledelse, min mor og Risnees ble det bestemt at dersom jeg ville at skolens rektor skulle avskjedige Risnees så skulle dette gjøres. Desverre syntes jeg i ettertid at det var galt å legge dette ansvaret på meg, selvsagt burde Risnees vert avskjediget, både for min del samt at dette ville blitt en sak på hans rulleblad som medførte til at han ikke senere kunne påføre andre elever tilsvarende behandling. Da det kun var igjen en svært kort tid av skoleåret og at Risnees ikke ville få en forlengelse av sitt forhold på Veiavangen, da Risnees hadde lovet flere av elevene i klassen nedsatt oppførselskarakter så kom vi i samme møte til enighet om at Risnees ikke skulle få lov til å sette karakterer i klassen, dette på grunn av alle hendelsene som han selv var skyld i.

Jeg har etter dette fulgt med i vårt skolesystem, både som far og elev, jeg husker godt at Paal Andre Grinderud ble mobbet på skolen, jeg fortalte min kone når jeg hadde lest boken til Paal Andre at jeg skjønte hvem som hadde mobbet han fra lærerhold, jeg leste boken før mine barn begynte ved Veiavangen og jeg ble ikke mye overrasket når jeg opplevde det jeg gjorde når mine barn begynte ved denne skolen. Jeg forstår også at skolens ansvar i den erstatning som er gitt til Paal Andre og hvorfor denne er betydelig høyere enn den erstatning som hans tvillingsøster fikk, de hadde samme forhold hjemme, barnevernet sviktet av den grunn begge like mye, men Paal Andre ble mobbet av blant annet sin lærer på skolen mens dette ikke skjedde med hans søster.

Dersom kommunen hadde en fortåelse av at dette ikke kan gå i det lange løp, så er det på høy tid at de rydder i denne skolen, jeg har fått en bekreftelse på hvilken lærer som mobbet Paal Andre, de som avgjorde i hemmelig møte hvilken erstatning som skulle gies, bekrefter overfor sine medpolitikere at Veiavangen var kvitt disse lærerene. når jeg skulle stille kommunens politikre i åpent møte et spørsmål om disse var ute av systemet, fikk jeg ikke engang lov til å komme med mine spørsmål, jeg ble kastet ut fra møte av vår tidligere Ordfører, i ett møte som jeg tror at det var mange av politikerne som skammet seg over av å være en del av dette system.
Jeg ber innstendig om at den nye regjeringen i vår kommune tar tak i dette problemet raskest mulig, skolen fortsetter sine urimelige handlinger med de elevene som er i skolen idag, jeg har vist dere hva som ha skjedd med vår familie, jeg har ingen barn ved denne skolen idag, men jeg får meget ofte høre skremmende historier om hvordan elevene blir behandlet, det er også klart at foreldrene ikke tørr å ta igjen med skolen, i frykt om hva deres elev kan oppleve senere.

Jeg forstår ikke at Paal Andres sak skal være for gammel til å kunne bli tatt opp, det er ikke mange år siden han fikk sin erstatning, enda kortere tid siden søsteren fikk sin, ta kontakt med han og be om en bekreftelse.
Dersom dere vil så kan jeg også få bekreftet av andre foreldre at min situasjon ikke er noen spesiell opplevelse ved skolen,men dere må i så fall kunne ta imot anonyme vitneforklaringer nettopp forde andre foreldre ikke har mot til å stå frem.

Jeg har selv klart å distansere meg fra episodene med Risnees men jeg må innrømme at dette har tatt meget lang tid, jeg regner med at Johan Drabløs vil kunne bekrefte episodene rundt det jeg her forteller som sanne, i allefall har jeg og han pratet ut om dette i ettertid.

Hvem har skyld i at enkelte elever går til det skrtt å angripe sine skoler/lærere og medelever?
Mitt svar på dette er at det viser seg å være mange fortvilede og mobbede elever som utfører slike handlinger, vi kan ikke forsvare disse men vi kan heller ikke legge under teppet at det er mange fortvilede elever som er sterkt mobbet av lærere/rektorer.

Selv er jeg ikke i stand til å se at noen kan gjøre slike ting, men derfor jobber jeg heller for å rette opp skolen ved å si ifra når noe er galt.
Nå bør kommunen gjøre noe for at dette ikke skal skje også hos oss, også idag ser jeg at slike episoder kan oppstå ved det styre vi har på denne skolen.


Einar Boldvik