lørdag 12. juli 2008

Jeg ble kastet ut av kommunestyret på tross av innvitasjonen jeg hadde fått til å komme å stille spørsmål, hvorfor?


Ja det er sant, kommunestyret innviterte meg til å stille spørrsmål men av en eller annen grunn valgte tidligere ordfører Rolf Bergersen å kaste meg ut, jeg har tidligere beskrevet deler av dette men ønsker nå å legge frem de spørrsmål som jeg ville stille til vårt kommunestyre for å synliggjøre hvor lite som skal til for å bli kaste ut.



Jeg ville bare stille noen enkle og greie spørrsmål om hvorfor kommunen fortsatt nekter Paal Andre Grinderud å holde foredragene sine på Veiavangen Ungdomskole, her følger min saksfremleggelse og mine spørrsmål akkurat slik som den skulle bli fremført for våre folkevalgte:

Jeg vil også idag få komme med spørsmål angående vårt skolesystem, samtidig vil mine spørsmål trolig handle litt om hva slags demokrati som styrer vår kommune.

Saken som jeg vil konfrontere dere med har tidligere vært en politisk sak høyt oppe i dette systemet, men etter min mening ble den for dårlig behandlet. Saken handler om en økonomisk erstatning som en av våre innbyggere har fått. Hvorfor tar jeg opp dette? Jo på grunn av at jeg ser at det mangler en vesentlig del av erstatningen og dent blir den mer menneskelige og moralske siden som syntes å ha uteblitt. jeg vil belyse hvorfor jeg er av den oppfatning-

Vi "kommunen" har altså betalt en erstaning på ca. 425.000,- kroner til en av kommunens innbyggere, grunnen til denne erstatningen var et sviktende barnevern samt mobbing utført av lærere ved skolen.
Jeg vil heretter kalle denne personen for "POTTEN" noe han selv bruker når han skriver om seg selv i sin første bok Alene nå igjen. Jeg refererer til at jeg har fått lov til å referere til samtalene jeg har hatt med potten, om jeg vil ta opp mine tanker enten gjennom media eller i det offentlige rom. Jeg velger å ta det opp her for å skåne mest mulig om Potten. Jeg vil sitere noe av det som står i hans første og i hans siste bok. SITAT:
Bok 1 Alene-nå igjen side 134.
Potten følte seg uggen i kroppen, det var tomt i skolegården, som vanlig. Jeg får bare gå inn, jeg kan jo ikke bli drept, heller, tenkte han. han sto en stund utenfor døra før han turte å banke på.
<> Det var klasseforstanderen. Potten åpnet døra, han glemte at han hadde tisset på seg, buksa var fortsatt våt.
<
Noen i klassen lo, og Potten tisset på seg igjen. Nå ble det vel enda mer mobbing fra Læreren. Han var den verste, han og di guttene i åttende. SITAT SLUTT:

Siste bok. Aldri mer alene. Side 51 og 52
Han har akkurat fortalt om en tale han holdt på Wildevaysplassen en første mai, ett år og han forteller om en forsoning med den gutten som hadde banket han opp i skoletiden, han fortalte om et gripende møte med mye gråt.

JEG SITERER:
Om ikke lenge skulle jeg stå på en annen sene, kanskje de ville boikotte meg, men hva gjorde vel det? Jeg visste at han ville komme og han ville klappe for meg igjen. Bare tanken på det ga meg styrke. Det var jo ikke noe å legge skjul på at enkelte ikke hadde likt at jeg hadde fortalt min historie til offentligheten. Jeg skulle bære skammen alene, mente de som hadde lukket øynene og stille sett på en gutts lidelsefra han var ti til han ble seksten. En skjebne som kunne medført døden i ung alder. SITAT SLUTT.
Jeg vet ikke hvilken scene han skulle på, men jeg vet noe annet, Jeg refererer til en SMS melding som jeg har fått ev en av hans nære venner(sekretær)etter at jeg forespurte om han kunne holde foredrag og være med i en debatt ved sin egen ungdomskole Veiavangen.
I SMS står det SITAT:
Du har hatt konntakt med Potten(hans Navn) Han har ikke anledning til å gå inn i denne debatten han er ikke ønsket med foredrag ved denne skolen og har forsonet seg med det. Han vil heller ikke gi kommentarer i media ang.dette. Han har tatt sine runder og er glad for dem som går frivillig i i denne kampen. Potten takker for henvendelsen med hilsen E.G. SITAT SLUTT.

Når vi har betalt den erstatningen som ble gitt, så forventer selvsagt innbyggerene at vi skulle være ferdig med denne saken, men jeg ser at dette ikke er tilfelle. Det er en gjengs oppfatning av at han fikk en meget stor erstatning når vi sammenligner dette med oppgjør som er gitt til både den ene og den andre gruppa av feilbehandlinger fra staten. (eks. tyskerbarna) men jeg berømmer kommunen for storsinnet dere viste ved denne utbetalingen, men hemmelighetskremeriet runt saken er ikke bra.
Mitt spørsmål nr. 1.
Potten har som sagt blitt nektet å holde foredrag ved Veiavangen. dette på tross av at han i 13år på rad har hold foredrag ved politihøyskolen samt at han har vært på de fleste av landets og til og med våre nabolands ungdomskoler, til sammen har han holdt foredrag for mange 100.000 mennesker, men ved sin egen skole får han ikke lov til å bidra, han bfikk beskjed om å forlate skolen i et tillfelle for ca. 5år siden, Hvorfor?

Spørrsmål nr. 2.
Jeg vet at det er stilt spørrsmål fra enkelte politikere, til de som var med på å forhandle frem erstatningen til Potten, hvor de spurte om, hvar lærerene som mobbet Potten fortsatt i kommunens lønnsbudjett? Jeg tilføyer: er disse lærerene fortsatt i skolens system og i såfall hvilken stilling ivaretar disse idag, kan dette eventuelt forsvares?

Spørsmål nr. 3.
Kan jeg få fullmakt til å arrangere et foredrag holdt av Potten, i en av kommunens lokaler, (kommunen må stille med økonomisk støtte ved eventuelle kostnader rundt dette) slik at han kan få brent sine broer?

Potten refererer selv til et sitat i innledningen til sin siste bok, SITAT:
Hvilken praktfulle bål det blir når en brenner sine broer. SITAT SLUTT.

Potten bør benyttes som foredragsholder hvert 3.år ved våre ungdomskoler. Dette er en ressurs som hans hjemkommune bør kunne bruke. Det er dette jeg mener med å gi Potten en moralsk oppreisning, som helt sikkert er mer verdt enn den økonomiske delen. La oss ikke være til mer belastning på hans skuldre.

Jeg vil be om at vi skjermer Potten mest mulig i denne sak, men som SMS meldingen jeg fikk, sier, så er det en meget viktig sak for han også.

Jeg vet at jeg sitter med en del av svarene tilk mine spørsmål, men stiller dem alikevel for å se om vårt demokrati virker, og jeg ser ikke bort fra at kommunen sitter i en tilsvarende sak, hvor mobberene fra Pottens tid, igjen må stå til ansvar for mobbing.

Tusen takk.


Dette var altså det jeg tenkte at jeg skulle få overført til våre folkevalgte, men desverre ble det for vår ordfører et meget vanskelig tema, han ville først stoppe undertegnede i gangen før møte, hvor han refererte til at det ikke sto mitt navn på kommunestyretsalens talerstol, videre i møte ville han at politikerene skulle avvise meg opptill flere ganger, han fikk råd av varaordfører om at han kunne ta med meg inn på sitt kontor slik at jeg kunne stille spørsmålene der, dersom spørsmålene ikkevar farlige kunne han ta meg med tilbake slik at jeg kunne stille disse i kommunestyret.
Jeg fikk klar beskjed om at jeg ikke fikk lov til å stille mine spørsmål, hanmente at jeg kun var ute etter å ramme den personen som mobbet Potten. derimot ville han at jeg skulle stille et spørsmål som er som følgende, SITAT:
Kan ordfører Rolf Bergersen stå ansvarlig for at det blir gjennomført et foredrag med Potten i en av kommunens lokaler?

For undertegnede ble dette UTOPI, men det bekreftet samtidig det faktum som jeg beskriver i mitt siste avsnitt i mitt innlegg, Vårt demokrati fungerer ikke, Ordføreren står i spissen for å ha innført et diktatur, der han dikterer meg hva jeg kan få lov til å spørre om, min respekt for et slikt styre er lik null, men jeg er stygt redd for at nye kluter(borgelig flertall) ikke er i stand til å gjøre kommunen bedre i så henseende, det syntes som om at 100år med arbeiderparistyre, har laget et kommunestyre som mangler handlekraft.

Jeg oppfordrer igjen folk til å vise våre ledere hva vi kan finne oss i, er det riktig at mobberene fra Pottens tid forsatt får regjere i vår ungdomskole?

Bør vår nye Ordfører ta kontakt med Potten slik at han får den moralske oppreisningen som han fortjener, bør hun også innkalle mine og andre barn som er urettferdig behandlet på den samme skolen og be disse om undskyldning på kommunens vegne, Bør kommunen be undertegnede om undskyldning for at rektor Ole Kristian Olsen ved skolen hengte han ut som løgner, jeg oppfordrer altså til at kommunen skal rydde opp, alle bedrifter har et ansvar i sine orgaisasjoner hvor de ikke skal godta MOBBING. Hvorfor har ikke Kommunen det?

Hva var galt med mine spørsmål? Dersom lærerene fra mobbetiden med Potten er borte så hadde vel mine spørsmål kunne fått et enkelt svar? nei jeg vet at den værste læreren fra den tid
sto i spissen for å nekte Potten å holde sitt foredrag sist han var ønsket ved skolen.

En sommerhilsen fra en som reiser til Tyrkia, til et land som flere av deres befolkning og sikkert flere av oss beskriver som korrupt, for å vise ti en paralell med eget land og egen kommune så tror ikke jeg at forskjellen er stor, det er bare det at vi ikke kan tro at våre ledere er befattet med dette, dette til tross for at det gjentatte ganger er bevist at de store underslagene ofte oppstår i kommunale og statlige organisasjoner.

Jeg har et håp og et stort ønske og det er som følgende: At våre borgelige innvalgte politikere skal rydde opp i egen organisasjon, de må tørre å ta dette arbeidet, de har ingen valg, dersom dere ikke gjør noe med dette blir dere endel av et system som fortsetter i diktaturens ånd. Da vil jeg nærmest 100% garantere at dere mister styringsretten ved neste valg.

Jeg har ved flere anledninger blandet meg bort i byggsaksavdelingen deres, det er forkastelig at en avdeling alene kan gjøre så mange åpenlyse feil, uten at dette får følger.

Er det riktig å sette inn en granskningskommisjon både i skoletilfelle ved Veiavangen og i Byggsaksavdelingen? Jeg tror at det kan bli mange ovveraskelser ved å gjennomføre dette, men hovedsaken er at det blir ryddet opp slik at alle innbyggerene kan føle en tillitt til vårt system.

Einar Boldvik