søndag 11. mai 2008

Hagatjern ble reddet for allmennheten.

Hei igjen ja nå er det gledens tid for oss som vil bevare Hagatjern som et rekreasjonsområdet som skal tilgodesees alle, rettferdigheten seiret, demokratiet seiret og vi alle bør føle oss sikre på at folkets ønsker ivaretas, alt dette for at vi igjen har fått tilbake det demokratiet jeg har etterlyst i mange år.
En stor takk til planutvalgets medlemmer som har mot til å handle riktig.

Jeg viser til Drammens Tidende div. innlegg om dette helt fra år 2001, der er hytteeierene enige om at området bør bevares som hytteeiendommer, den gang ble området gjennomgått av kommunens administrasjon ved blant annet Geir Windrygh, det ble oppdaget mange ulovligheter blant annet utslipp i tjernet, ulovlig innlagt vann, ulovlige brygger og div. ulovligheter rundt utbygginger.

Jeg viser til at Valvik i alle disse årene står frem og sier at han gjør det meste av sine ting ulovlig, han hadde i 2001 innlagt vann i sin hytte, samtidig må han vel også ha hatt ulovlig utslipp? Jeg erindrer at det også var store diskusjoner rundt et anneks som ble oppført på hans eiendom, han innrømmer også at han har flyttet ulovlig inn i sin hytte, i ettertid ser jeg også at Valvik har bygget et flåte/bryggeanlegg som jeg også tror strider mot det som kan kalles lovlig.

Valvik gikk kraftig ut med uttalelser om at han på grunn av sin stilling i politikken ble urettferdig behandlet, her må jeg på det sterkeste få opplyse mine lesere om at dette er så langt fra virkeligheten som vi kan komme:
For det første så har en av Valviks nærmeste naboer Jack D. Fossum søkt om fasadendring på sin boligeiendom tidligere enn når Valviks søknad kom inn, på tross av dette kommer Valviks søknad opp til behandling i planutvalget opptil 4-5 ganger før Fossums søknad i det heletatt blir vurdert, hvem blir forskjellsbehandlet?
Fossum blir nektet sin sak behandlet på grunn av at han har justert noen trapper og steinmurer i forhold til det som ble bestemt av kommunen for hans utenomhus plan, jeg forsvarer som sagt ikke ulovlighetene i dette, men det kan ikke være riktig at Fossum blir trakassert av kommunen på grunn av disse justeringene, jeg viser da til at Valvik gjennom mange år har levd med ulovligheter som han selv innrømmer, og på tross av dette får han som sagt saken sin behandlet i planutvalget, er dette likhet for loven? eller er det bare slik vi som ikke folkevalgte politikre, skal finne oss i.
Jeg innrømmer gjerne at jeg med mine bidrag i denne saken har oppnådd å få snudd rådmannens anbefaling til politikerne, jeg innrømmer også at jeg kan ha misforstått § 5 når jeg sier at området er regulert, men jeg kan etter beste evne ikke innrømme at kommunen har lov til å gjøre slike forskjellsbehandling av enkeltindivider som de gjør her, men desverre får jeg fler og fler tilbakemeldinger fra mitt publikum om at dette er tilfelle i flere saker, jeg vil forsøke og ta opp også andre saker rundt dette men aller helst skulle jeg ønske at kommunens administrasjon skulle nedsatt en gruppe personer som sammen forsøkte å bringe forholdene i orden, en gruppe med samarbeid mellom kommune, næringsliv og eventuelt arkitekter/konsulenter.
Jeg vil igjen hentyde til administrasjonen om å bruke sunt vett når de behandler Fossums søknad, vi trenger ikke flere rettsaker hvor kommunen blir tatt med buksene nede, og hvor våre skattepenger går til erstatning for svak saksbehandling.
Etter hva jeg forstår så skulle kommunen på ett tidlig tidspunkt forlangt at ulovlighetene skulle rettes opp, dersom dette ikke ble utført innenfor den tidsperiode som kommunen bestemte, så skulle eiendomsbesitterene være ilagt en dagmulkt, jeg tror ikke kommunen har lov til å straffe disse med at andre saker ikke blir behandlet, i tillegg tror jeg ikke at kommunen kan følge sin handlemåte ovenfor Fossum når de ikke tar hensyn til dette i Valviks sak.
Jeg forventer nå at kommunen i tillegg til å rette opp saksbehandlingsfeil i Fossums sak, osgå tar tak i de ulovligheter som eventuelt er utført på andre eiendommer i dette området, jeg oppdager som sagt ulovlige brygger samt anneks/uthus som jeg ikke kan fortså er godkjent, i tillegg til dette er det også mange som bor på sine hytter ulovlig, her må det også vøre hjemmel for å gå til utkastelse av disse.
Jeg vil nå forsøke å få en lovbestemmelse i norsk lov som regulerer at våre hytteeiendommer ikke kan benyttes i foreksempel mer enn sammenhengene 6mnd. pr. år og at dette ikke kan skje oftere enn med 6mnd. mellomrom, dette vil medføre at kommunene kan få en større mulighet for utkastelsesbegjæring samt at det for hytteeiere ikke er like inntresant og selge sine boliger for å bo permanent på sine hytter.
Hytteområdene er regulert for hytter og det er viktig at vi ikke utfordrer områdene hvor dette er bestemt mer enn høyest nødvendig, dette på grunn av både beplanting/vegetasjon og dyrevern.
Herretter håper jeg at vi fortsatt skal få forståelsen av at vi ikke skal være nødt til å tilhøre et spesielt parti, for å få til det vi ønsker, tusen takk for fremgangen.

Einar Boldvik