Hva kan/bør en bedriftsleder/skoleleder gjøre i et vanskelig sammarbeidsforhold, og ikke minst, hva bør en kunde av bedriften/kommunen kunne forvente av en innstutisjon som er lovpålagt og hvor valget er minimalt i forhold til at frivilligheten av valg er små?
NB:først vil jeg henvende meg til dere som leser min blogg, jeg ønsker at dere bidrar med å videresende bloggadressen min til flest mulig, på den måten tror og ønsker jeg at de rette myndigheter må ta fatt i de problemer som jeg beskriver. Ellers er det også viktig at alle nye lesere begynner å lese fra mitt første innlegg og videre, dette for å få en sammenheng og riktig forståelse av innleggene (bla nedover i sidene til dere begynner ved første innlegg)
I mitt frorrige innlegg viser jeg til div. episoder fra høsten i 10. klassetrinn for min eldste sønn, som sagt så viser vi til denne skoles største problem og det er i all hovedsak basert på ledelsens redsel for å få til et godt og produktivt samarbeide mellom skole og hjem, dette har også resultert i perioder med et fraverende/ikke eksisterende FAU. I tillegg har skolen fullsetndig glemt mange av sine egne regler/"røde tråder".La det også være klart at det finnes mange gode arbeidere også ved denne skolen, men det syntes på meg som om de har liten gehør for sine synspunkter, kan det være riktig?
Som tidligere sagt så kommer mye av dette på grunn av skolens ellendige kvalitetssikring, i dette innlegget vil jeg ta for meg 2.halvår av min sønns 10.klassesses opplevelser. Våre annmerkninger fra høstens opplevelser hvor vi klart hevder at skolen urettferdig pålegger vår sønn større belastninger enn det som skal kunne forventes, syntes å fortsette også dette 1/2år.
Skolen sender også nå ut krav om at foreldrene må erstatte en bok som vår sønn hadde lånt ved skolens bibliotek, boken var lånt i forbindelse med et prosjekt som vår sønn skulle innlevere ved påsketider, avtalen var at han skulle ha denne bok frem til avslutning av prosjektet, 2uker etter vinterferien og lenge før prosjektet skulle innleveres kommer pengekravet, når vi som foreldrer tar opp dette med skolen, så må de igjen beklage sin feil og nok engang viser de til en "liten formell feil" og i seg selv så høres ikke dette så usnsynlig ut, men ser vi dette i forhold til deres tidligere "små formelle feil" så viser dette igjen til det faktum at de ikke har kvalitetssikret sine arbeider og dette også mot en familie som høsten før hadde vist til flere av disse feil, kan dette betraktes som annet enn en forfølgelse, hvor hovedpåenget er å stagge foreldrene?
For alle elever i 10.klassetrinn, har skolen et ansvar for å sende ut varsel om muligheten for eventuell nedsatt karakter for eleven fra det oppnådde resultat ved siste terminkarakterer, her får vi nå beskjed om at vår sønn står i fare for å gå ned i blant annet Engelsk muntlig samt i musikk. Vår sønn hadde til sommeravslutning 9.klassetrinn karakter 5 i engelsk muntlig, han syntes det var meget merkelig at han nå skulle stå i fare for å få denne redusert til karakter 3, i musikk hadde han også et stort spørsmålstegn ved dette varsel.
Ut fra hendelsene som hadde skjedd tidligere valgte jeg som far å gå til en advokat, dette på grunn av at forholdene begynte å bli meget uholbare, etter rådføring med advokaten foreslår han at vi tar kontakt med skolesjefen i kommunen hvor vi ba denne om at vi kunne legge inn en midlertidig klage til henne hvor advokaten skulle begrunne hvorfor vi ikke kunne godta dette varslet, advokaten mente at dette ville gjøre det slik at vår sønn ville kunne gjennomføre siste del av 10.klasse uten at det ble mer unødvendig støy rundt dette.
Skolesjefen reagerte desverre meget uproffesjonelt på denne henvendelsen, hun tok konntakt med rektor ved skolen og ba han om å gjennomføre et møte mellom skole og foreldre og dermed oppsto det nokengang diskusjoner av uheldig karrakter mellom skole og foreldre som fikk følger for vår sønn, vi viser i denne forbindelse frem 2stk. møtereferat fra dette møte hvor hver av partene har skrevet sine egne referat, jeg vil i denne forbindelse vise til skolens referat hvor vi i en slik allvorlig sak får et utrolig svakt referat, mitt referat forteller mer detaljert hendelsene i møte, dette er godkjent av observatør og funnet riktig gjenfortalt, skolen har heller ikke hatt innsigelser på sannhetsgehalten i dette da det aldri har kommet innsigelser mot referatet.
Varsel om muligheten for nedsatt karakter for vår sønn:

NB:først vil jeg henvende meg til dere som leser min blogg, jeg ønsker at dere bidrar med å videresende bloggadressen min til flest mulig, på den måten tror og ønsker jeg at de rette myndigheter må ta fatt i de problemer som jeg beskriver. Ellers er det også viktig at alle nye lesere begynner å lese fra mitt første innlegg og videre, dette for å få en sammenheng og riktig forståelse av innleggene (bla nedover i sidene til dere begynner ved første innlegg)
I mitt frorrige innlegg viser jeg til div. episoder fra høsten i 10. klassetrinn for min eldste sønn, som sagt så viser vi til denne skoles største problem og det er i all hovedsak basert på ledelsens redsel for å få til et godt og produktivt samarbeide mellom skole og hjem, dette har også resultert i perioder med et fraverende/ikke eksisterende FAU. I tillegg har skolen fullsetndig glemt mange av sine egne regler/"røde tråder".La det også være klart at det finnes mange gode arbeidere også ved denne skolen, men det syntes på meg som om de har liten gehør for sine synspunkter, kan det være riktig?
Som tidligere sagt så kommer mye av dette på grunn av skolens ellendige kvalitetssikring, i dette innlegget vil jeg ta for meg 2.halvår av min sønns 10.klassesses opplevelser. Våre annmerkninger fra høstens opplevelser hvor vi klart hevder at skolen urettferdig pålegger vår sønn større belastninger enn det som skal kunne forventes, syntes å fortsette også dette 1/2år.
Skolen sender også nå ut krav om at foreldrene må erstatte en bok som vår sønn hadde lånt ved skolens bibliotek, boken var lånt i forbindelse med et prosjekt som vår sønn skulle innlevere ved påsketider, avtalen var at han skulle ha denne bok frem til avslutning av prosjektet, 2uker etter vinterferien og lenge før prosjektet skulle innleveres kommer pengekravet, når vi som foreldrer tar opp dette med skolen, så må de igjen beklage sin feil og nok engang viser de til en "liten formell feil" og i seg selv så høres ikke dette så usnsynlig ut, men ser vi dette i forhold til deres tidligere "små formelle feil" så viser dette igjen til det faktum at de ikke har kvalitetssikret sine arbeider og dette også mot en familie som høsten før hadde vist til flere av disse feil, kan dette betraktes som annet enn en forfølgelse, hvor hovedpåenget er å stagge foreldrene?
For alle elever i 10.klassetrinn, har skolen et ansvar for å sende ut varsel om muligheten for eventuell nedsatt karakter for eleven fra det oppnådde resultat ved siste terminkarakterer, her får vi nå beskjed om at vår sønn står i fare for å gå ned i blant annet Engelsk muntlig samt i musikk. Vår sønn hadde til sommeravslutning 9.klassetrinn karakter 5 i engelsk muntlig, han syntes det var meget merkelig at han nå skulle stå i fare for å få denne redusert til karakter 3, i musikk hadde han også et stort spørsmålstegn ved dette varsel.
Ut fra hendelsene som hadde skjedd tidligere valgte jeg som far å gå til en advokat, dette på grunn av at forholdene begynte å bli meget uholbare, etter rådføring med advokaten foreslår han at vi tar kontakt med skolesjefen i kommunen hvor vi ba denne om at vi kunne legge inn en midlertidig klage til henne hvor advokaten skulle begrunne hvorfor vi ikke kunne godta dette varslet, advokaten mente at dette ville gjøre det slik at vår sønn ville kunne gjennomføre siste del av 10.klasse uten at det ble mer unødvendig støy rundt dette.
Skolesjefen reagerte desverre meget uproffesjonelt på denne henvendelsen, hun tok konntakt med rektor ved skolen og ba han om å gjennomføre et møte mellom skole og foreldre og dermed oppsto det nokengang diskusjoner av uheldig karrakter mellom skole og foreldre som fikk følger for vår sønn, vi viser i denne forbindelse frem 2stk. møtereferat fra dette møte hvor hver av partene har skrevet sine egne referat, jeg vil i denne forbindelse vise til skolens referat hvor vi i en slik allvorlig sak får et utrolig svakt referat, mitt referat forteller mer detaljert hendelsene i møte, dette er godkjent av observatør og funnet riktig gjenfortalt, skolen har heller ikke hatt innsigelser på sannhetsgehalten i dette da det aldri har kommet innsigelser mot referatet.
Varsel om muligheten for nedsatt karakter for vår sønn:
Skolens møtereferat:
Vårt møtereferat:
Ja her kan vi se at det er stor uenighet mellom skole og hjem, i tillegg ser vi hva skolens møtereferat innholder i en så viktig sak, vi vil ellers henvise til at skolen som nevnt i møtereferatet henviser til at vi ikke fikk lov til å berøre noe av den urettsmessige og "tilbaketrukne" behandling som vår sønn hadde gjennomgått forut for dette møte, dette er skolens måte å hantere svakhetene sine på, "for selvsagt hadde ikke høstens episoder innvirkning på vår sønns karakterer" og på denne måte fortsetter skolen sin arrogante behandling av vår sønns siste periode på denne skolen.
Kan noen tro at skolen mente allvår med møtereferatenes siste del hvor det står at vi alle måtte gi Bjørnar ro slik at den siste perioden skulle bli god for han? Nei dette møte ble, den belastningen på vår sønn som jeg fryktet da jeg etter råd fra advokat henvendte meg til skolesjefen, dette er det som forteller meg at denne skolen er besatt av et elendig styre, noe som igjen medfører til at skolen i gjentatte sammenligninger med fylkets og kommunens egne ungdomskoler skårer meget dårlig i karakterstattestikker.
Min sønn klaget sine karakterer inn for fylket, men her fikk han ikke medhold i sin klage, dersom fylket hadde bedt om en grundig loggførsel av alle prøver og resultater som Bjørnar hadde hatt på skolen ville jeg tro at saken hadde fått et annet utfall.
Etter dette går vår sønn ut fra Veiavangen, men desverre kommer nå vår eldste datter opp i 8.klassetrinn, problemene fortsetter da rektor nok engang utviser liten klokskap i sine handlinger, han fører vår datter inn i en klasse som har den eneste gjenverende kontaktlærer samt en av de andre kontaktlærere som faglærer også for henne, vi ber innstendig om lov til å få flyttet vår datter over i en av de andre klassene, jeg som far hadde telefonisk kontakt med skolens rektor hvor jeg klart ga beskjed om at vi ikke kunne finne oss i dette, rektors svar var at han så på dette som en utfordring, og hvor hans påstand var at vi måtte fortsette med vår datter i denne klassen, hans undskyldning var at det ellers kunne se ut som om han ga lærerene skylden for episodene rundt vår sønns siste skoleår, han mente elelrs at det i seg selv var en utfordring for skolen at vi måtte gjennskape et tillitsforhold til Karolines kotaktlærer.
I neste innlegg vil jeg beskrive hva som skjedde med forholdet mellom skole og hjem i denne klassen og de som trodde at de allerede har fått det meste av historien må bare fortsette å logge seg inn, i fortsettelsen viser jeg til at skolens rektor henger ut meg som løgner i et foreldremøte i denne klassen, og dette til tross for at det kommer innlegg som beviser at det var han selv som utnyttet en vanskelig situasjon helt bevist og hvor han selv var den som fremsatte sine usannheter, dette medførte selvsagt til det som ville blitt et injuriesøksmål dersom jeg hadde orket det på den tiden, desverre fikk jeg i dette møte oppleve det å bli satt i den gode gamledagse gapestokken, hvor ca 97% av lærere og foreldre selvsagt trodde at jeg løy.
Hvordan kan vi leve med en slik behandling? jo jeg som far måtte i en periode trekke meg tilbake fra alle verv i skolen, og det var etter dette at vi pluteslig manglet et oppegående FAU ved denne skolen, i en periode greide ikke skolens ledelse å få stablet dette på beina, og dette forstår jeg meget godt, når skolens leder kan behandle nestleder av FAU (som jeg var på dette tidspunkt) og klassens foreldrekontakt på en slik nedverdigende måte. i neste innleggs dokumentasjon vil dere også lese om at Karolines kontaktlærer samt Bjørnars ene klasseforstander(rektors nære kamerat) var den direkte årsaken for at møte i det heletatt ble gjennomført.
Vi opplevde altså episodene som direkte mobb og jeg tror at flere av dere som leser dette også vil ha denne forståelsen etter at dere har lest de neste innlegg, dersom dere i tillegg leser Paal Andre Grinderuds bøker forstår dere nok også at jeg trekker sterke sammenligninger fra det erstatningsbeløpet han fikk av kommunen opp mot våre opplevelser, legg merke til at han også ble mobbet ved denne skolen og at det ikke bare var elevene som mobbet han det kan også syntes klart at en lærer var med på dette.
Etter hvert vil jeg selvsagt komme med andre ting enn egne opplevelser i bloggen, jeg håper at enkelte av sakene kan få en hyggelig omtale, for eksempel at allmenheten av innbyggerene skal få lov til å benytte Hagatjern som et godt rekrasjonsted også i fremtiden, jeg har ett inderlig ønske om at en borgelig side av våre politikere skal stemme for at det ikke skal være lov til å omgjøre hytter til hus i områdene der oppe, jeg har hatt kontakt med e av lederene i kommunen om dette og jeg tror at det er en ny oppfatning etter mine avisinnlegg og mine samtaler at administrasjonens innstilling til planutvalget vil være å avslå slike søknader.
Selvsagt er det en fordel dersom alle som hadde hytter i området, respekterer deres status på eiendommene og flytter fra sine hytter, vi trenger en solidarisk holdning til dette alle sammen slik at også våre barn kan arve denne pærle.
I tillegg vet jeg at det skal stemmes over om at et Inderpar i Solbergelva (Bergås terasse) skal få en erstatning fra kommunen på grunn av en skammelig saksbehandlingsfeil utført av administrasjonen. Jeg har en stor tillitt til at disse skal bli tilkjent denne erstatning, jeg vil ellers si at det forundrer meg mye at vi kan ha en administrasjon som til de grader greier å gi feil innformasjon til våre politikere i slike saker, selv leser jeg deres saksfremleggelse med stor forundring, og jeg greier ikke å følge deres påstander om at kommunen ikke skal være erstatingsansvarlig.
Det er viktig at vi som en innvandringskommune ikke tillater en slik behandling av våre nye landsmenn, selv er jeg nok av den formening om at vi bør vurdere å stramme inn på inntaket i en periode, vi bør ordne en skikkelig integrering av de vi allerede har og dette innebærer en rettferdig likebehandling på lik linje som etniske nordmenn, ingen kan mene at dette er rasistiske uttalelser, det er jo nettopp tanken på at samfunnet må ha en god tilpassing som må være viktig, dette tar tid og det må vi sammen innrømme.
Som sagt så ber jeg om at et samlet planutvalg tilkjenner disse en real behandling, det syntes som om at omkostningene rundt dette er av en beskjeden art og at konsekvensene for kommunen ved å innvilge denne erstatning er langt mindre enn de ubehagligheter som paret føler ved å føle seg rasistisk behandlet.
Jeg syntes det er rart at vår rådmann ikke allerede har tatt planutvalgets ordre om å gjennomgå all saksbehandling i området på en skikkelig måte, ut fra det råd han gir planutvalget i neste møte ber han om at disse ikke må godkjenne dette, er det korrekt av han å ikke følge de ordrene som han har blitt pålagt? kan det være mulig at en slik gjennomgang kunne gitt en annen innstilling hvor inderene hadde fått en erstatning? ville en slik behandling også resultert i en skjerpelse av administrasjonens kvalitetssikring?
Selv skulle gjeg gjerne ha lest det brev som er sendt til advokaten som har uttalt seg, dette må også være basert på en feilinnformasjon, det kan ikke være noen tvil om at Inderene får et tap når de i nermeste fremtid vil søke om å få bygget om sitt hus til valmet tak slik som nermeste nabo, jeg henstiller til de folkevalgte om å gjennomgå saksgangen i overnevnte sak på en grundig og kritisk måte og jeg tror at jeg kan garantere at resultatet må bli at det jeg fremsetter av påstander vil bety at kommunen i en eventuell rettsak vil måtte betale erstatningen.
Og til alle som leser dette, ikke gå i den fella hvor Inderene i fremtiden blir uglesett dersom de skulle få en erstatning, når jeg som bedriftseier oppdager at jeg eller en av våre ansatte gjør en tilsvarende feil, så resulterer dette i at vi må rette feilen, dette koster selvsagt både arbeidstid og penger, men det som er viktigst er at det igjen fører til at vi må sikre oss for at tilsvarende feil ikke skjer i fremtiden. Vi kan mene at Inderene ikke har rett når de mener seg rasistisk behandlet, tenk dere da inn i deres situasjon hvor det syntes som om de er de eneste som har fått avslag på annen taktype enn valmet tak.
Jeg vil henstille til vår rådmann om at det straks blir satt igang tilltak som sikrer at våre innbyggere ikke føler seg uthengt og mobbet, innrøm feil som er gjort, oppfordre andre til å gjøre det samme.
Selvsagt syntes jeg det er leit å lese samt bli utsatt for trusler om injurerende retsaker når jeg uttaler meg slik jeg gjør, men like selvsagt er jeg klar over at dette kan komme til å skje, helt ærlig så kan det vel kansje syntes som om jeg er så kranglete som enkelte hevder, men dette er ikke min hensikt, jeg er kun opptatt av at vi må få redusert alle feilene som vi som skattebetalere senere må erstatte via våre skattepenger.
I vårt skolesystem har jeg som sagt et inderlig ønske om å få være med på å bidra til å styrke skolen, da må skolesystemet være åpne for innspill,( og det er selvsagt også brorparet av de jeg har hatt omgang med innteresert i) jeg tør å si at jeg har en enorm erfaring med skolesystemet, hvorfor tror dere at jeg reagerer på alle skoleturene som er foreldrebetalt, det er ikke for å nekte turene men for å sikre et system som gjør denne betalingen frivillig, turen tiljengelig for alle og at vi ikke trenger å bruke mange timer i hver klasse for å finne opp det kruttet som andre allerede har funnet opp. Vi som foreldrer er å betrakte som "nyttige idioter" når vi godtar at dette splitter foreldrene i en foreldregruppe, selv har jeg i år bidratt med å sende ca.2,5 elever på leierskole og det viser at viljen til å få gjennomført turene er tilstede, vi må bare innrømme at det er noen som ikke har råd til dette, ikke si at dette ikke er tilfelle, vi må la folk styre sine egne budsjett samtidig med at våre barn får reise alle sammen.
Til de av dere som er ergelig for at jeg kan bruke så mye tid på dette, og at jeg ikke benytter min tid på å hjelpe andre isteden, jeg bruker tiden godt og jeg sitter nå å skriver klokken er 02.39. på min dataklokke. ha en god natt dere også så kommer jeg tilbake med flere kapittler senere.
Einar